geldigheid corona reisvoucher

Corona reisvouchers blijven gegarandeerd door SGR

Sigrid 23 maart 2021 Leestijd 4 minuten

Aan het begin van de coronacrisis, inmiddels ruim een jaar geleden, zijn veel vluchten geannuleerd. De meeste reisorganisaties wilden niet direct geld teruggeven aan hun klanten. In plaats daarvan boden ze reisvouchers aan. Het gaat in totaal om maar liefst zo'n 600 miljoen euro aan vouchers, volgens cijfers van de Stichting Garantiefonds Reizen (SGR) en de Algemeen Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR).

Van veel vouchers is de vervaldatum nu verstreken, en voor een ander groot deel komt de vervaldatum in zicht. Aanvragen voor uitbetaling van vouchers nemen toe, en nu slaan meerdere reisorganisaties alarm dat ze hier te weinig geld voor hebben.

Komt het uitbetalen van de vouchers hierdoor in gevaar? Hoe zit nu precies met de geldigheidsduur van de vouchers? En wat moet je precies doen als je nu alsnog liever je geld terug wil? In dit artikel beantwoorden we deze vragen, en zetten we de feiten over reisvouchers op een rij.

Geldigheidsduur reisvoucher loopt af, wat nu?

Op 16 maart vorig jaar begonnen reisbureaus met het verstrekken van de vouchers voor reizen die niet doorgingen. De vouchers kregen een looptijd van een jaar. Tot twee maanden na de vervaldatum kan een nieuwe reis worden geboekt of geld teruggevraagd.

Reisorganisatie Corendon meldde echter onlangs, kort voor het verlopen van de deadline, dat er geen geld is om terug te betalen. Ook klanten van andere reisbureaus klagen over vouchers die ze niet kunnen inwisselen voor geld. Dit leidt tot onrust onder veel klanten met vouchers. Het kabinet schiet te hulp: er komt een voucherfonds dat beheerd gaat worden door de SGR.

SGR garandeert uitbetaling

Het kabinet heeft voor het voucherfonds al 400 miljoen euro opzijgezet. Met het fonds garandeert SGR uitbetaling van de vouchers. Reisbedrijven kunnen namelijk uit dit fonds geld lenen om vouchers terug te betalen. Er is nog wel wat geduld nodig. Het kabinet moet voor het fonds namelijk nog toestemming krijgen van de Europese Unie. De aanvraag is inmiddels gedaan, de afhandeling duurt naar verwachting ongeveer zes weken.

Als het fonds er eenmaal is, zijn nog niet alle problemen opgelost. Zo is er onenigheid onder reisbedrijven over de voorwaarden van het voucherfonds. Reisagenten - die zelf geen reizen aanbieden maar bemiddelen tussen klanten en reisaanbieders - vinden bijvoorbeeld dat ze te weinig geld krijgen vergeleken met reisorganisaties die complete reizen aanbieden. Daarnaast is er onenigheid over de hoogte van de bedragen in het fonds. Zo stelt D-Reizen dat ze het dubbele nodig hebben van de tien miljoen die ze mogen verwachten uit het voucherfonds. D-Reizen stapt om deze reden samen met een groep andere reisorganisaties naar de rechter.

drukte op Schiphol

Drukte op Schiphol, het lijkt iets uit een ver verleden.

Hoe kan ik mijn geld terugvragen?

Wat moet je nu precies doen als je een voucher hebt en je alsnog je geld terug wilt? De eerste stap is een verzoek tot terugbetaling indienen bij de organisatie waarvan je het voucher hebt gekregen. Bieden zij deze mogelijkheid niet of weigeren ze het geld terug te betalen? Dan is de volgende stap om bij de SGR aan te kloppen en daar een claim in te dienen.

De SGR betaalt het bedrag dan terug uit het reguliere garantiefonds. Maar let op, dit geldt alleen voor bij SGR aangesloten bedrijven. Het kan zijn dat het bedrijf waar jij je reis hebt geboekt bij een andere organisatie is aangesloten, met een eigen garantiefonds. Is een bedrijf nergens bij aangesloten, dan is dat sowieso tegen de regels en zul je zelf naar de rechter moeten stappen. Gaat een bedrijf dat nergens bij is aangesloten failliet, dan zul je jezelf als schuldeiser moeten melden.

Als ik nu een reis boek, krijg ik dan bij annulering ook een voucher?

Wie nu een reis boekt, loopt risico’s: de kans is aanwezig dat je jouw reis niet kunt maken door coronamaatregelen of reisbeperkingen. Als je nu boekt en je reis gaat niet door, krijg je dan ook een voucher? Nee, er worden sinds afgelopen najaar geen vouchers meer uitgegeven. Wel heb je bij annulering door corona recht op je geld terug of omboeken (niet als je zelf annuleert, tenzij je een annuleringsverzekering hebt afgesloten die dat dekt).

Niet-noodzakelijke reizen afgeraden tot 15 mei

Voorlopig blijft het nog onzeker wanneer we weer vrijuit kunnen vliegen. Tot 15 mei wordt vliegen sowieso afgeraden, behalve wanneer er sprake is van een noodgeval. Zodra de reiswereld weer op gang komt en we weer kunnen reizen, vind je op onze website weer de beste aanbiedingen en last minutes!

Over de auteur

Sigrid
Sigrid Wolters

Sigrid is reisconsulente en deelt daarnaast graag haar reiservaringen en -belevenissen door middel van bloggen. In haar artikelen geeft ze je tips voor de mooiste plekjes en advies voor jouw volgende reizen!

Bronvermelding