Flixbus München Amsterdam

Met de Flixbus van München naar Amsterdam, fiets mee

Eric 12 augustus 2025 Leestijd 12 minuten

Ik ben op de fiets van Nederland naar Oostenrijk gereden, maar daarover in een volgend blog. Vanwege de benodigde tijd wilde ik niet ook de hele route terugfietsen. Ook de kosten waren hierbij een afweging aangezien ik de nachten doorbracht in hotels. Ik zocht daarom een vervoersmiddel om terug naar Nederland te reizen, waarbij ik ook mijn fiets op een veilige manier mee kon nemen en met veilig bedoel ik dan ook zonder schade aan of diefstal van de fiets. De opties waren per vliegtuig, trein of bus, waarbij ik koos voor de FlixBus. In dit blog vertel ik je waarom en deel ik mijn ervaring.

Waarom met de Flixbus en niet met het vliegtuig of de trein?

Ondanks dat het vliegtuig de snelste manier van reizen is en vaak goedkoper dan de trein, was dit eigenlijk al meteen geen optie voor mij. Ik ben een keer eerder met de fiets in het vliegtuig naar Zuid-Frankrijk gereisd en daarna besloten dat nooit meer te doen. Wil je je fiets meenemen in het vliegtuig, dan moet je deze gedeeltelijk demonteren, in ieder geval de trappers eraf schroeven, het stuur een kwartslag draaien, de banden leeg laten lopen en vervolgens inpakken in een speciale kartonnen doos.

Toen wij (ik ging toen met vrienden fietsen in Zuid-Frankrijk) vervolgens bij de gate zaten te wachten konden we het inladen van de bagage gadeslaan, ook de dozen waarin onze fietsen zaten. En dat ging er niet bepaald zorgvuldig aan toe. Er werd hardhandig getrokken aan de op de bagagewagon klemzittende dozen, er viel er een van de wagen af en ze werden letterlijk het vliegtuig in gegooid. Het was een klein wonder dat de fietsen toch onbeschadigd uit het vliegtuig kwamen.

Het was een wonder dat de fietsen onbeschadigd uit het vliegtuig kwamen

Liever de fiets mee in de trein of bus, zodat je zelf zicht heb op wat er mee gebeurt.

Afijn, liever niet met het vliegtuig dus. En de trein? In ieder geval een betere optie dan het vliegtuig, je kunt immers de hele reis je fiets in de gaten houden en hoeft hem niet in te pakken of te demonteren. Nadeel is dat je fiets altijd op het zogenoemde balkon in de trein moet staan en als je een oogje in het zeil wilt houden, je daar ook plaats moet nemen. En ik zou ook minimaal twee keer moeten overstappen, wat ik met een fiets en twee flinke tassen ook lastiger vind.

Ook kan een treinticket behoorlijk prijzig zijn als je, zoals in mijn geval, kort van tevoren boekt. Het ticket voor de fiets komt er dan nog bovenop, voor het traject München - Amsterdam zou dat ongeveer 25 euro zijn volgens NS International.

Nog een bijkomstigheid is dat ik wat betreft punctualiteit slechte ervaringen heb met de Duitse spoorwegen. Vertragingen en uitvallende treinen zijn er aan de orde van de dag, naar verluid door jarenlang nauwelijks te investeren in onderhoud van het spoor. Een vertraging van minimaal een uur, vaak meerdere uren, kun je tegenwoordig wel standaard incalculeren als je door Duitsland treint. In Nederland wordt veel geklaagd over de NS, maar vergeleken met Deutsche Bahn doet de NS het behoorlijk goed.

Uiteindelijk viel mijn keuze daarom op de Flixbus. Er is een rechtstreekse bus tussen München en Amsterdam, de fiets gaat veilig achter op de bus en ik kan relaxt in de bus zitten. Bovendien is het ook nog eens de goedkoopste optie. Voor het passagiersticket betaal ik € 35,99 en voor de fiets 12 euro. Met 99 cent servicekosten en € 2,99 voor het reserveren van een zitplaats kost de reis me dus totaal € 51,97. Met de trein of het vliegtuig zou ik minimaal zo’n drie keer meer kwijt zijn.

Het imago van de Flixbus

Bij het delen van mijn reisplannen, waarbij ik zeg dat ik met de Flixbus terugreis krijg ik af en toe opmerkingen als dat het afzien zou zijn, slechte chauffeurs die lange pauzes voor henzelf nemen en dubieuze medepassagiers. Overigens hebben de meeste mensen die dit zeggen nog nooit zelf met Flixbus gereisd, maar hebben het van horen zeggen.

Van de andere kant wordt volgens mij over bijna ieder bedrijf in personenvervoer wel geklaagd. Neem de NS, stads- en regiobussen, vliegmaatschappijen, er is volgens passagiers en vooral niet-passagiers altijd wel wat mis mee. In voorgaande hoofdstuk maak ik mij er zelf eigenlijk ook schuldig aan. Misschien is het ook wel een beetje het lot van deze branche.

Over vrijwel ieder bedrijf in personenvervoer wordt wel geklaagd

Volgens passagiers en vooral niet-passagiers is er altijd wel wat mis mee.

Ik ben zelf twee keer eerder met Flixbus naar Antwerpen gereisd, omdat dat een fractie kost van de prijs van een treinticket en op deze reizen heb ik geen negatieve dingen ervaren. Ook heb ik wel vaker lange afstand busreizen van meer dan 24 uur gemaakt in Zuid-Afrika en Brazilië en hoewel dat een lange zit was zag ik dat ook als avontuur. Ik heb daarbij nooit rare of onveilige situaties meegemaakt. Dus door de ongevraagde negatieve ‘adviezen’ laat ik mij niet beïnvloeden, ik ervaar het graag zelf.

Vertrek uit München

Ik heb een ticket voor de bus van 8:15 uit München, die dan met diverse stops, in op de route liggende Duitse steden, om 21:30 moet aankomen bij Amsterdam Sloterdijk. Mijn hotel (Downtown Vi Vadi) ligt zo’n 500 meter van het centraal busstation en ik fiets even na half acht naar het station. Onderweg koop ik voor de zekerheid bij een bakkerij nog een paar belegde broodjes voor onderweg.

Ruim op tijd arriveer ik bij het busstation waar met elektronische borden bij de perrons de juiste bus makkelijk te vinden is. Flixbus adviseert minimaal een kwartier voor vertrek aanwezig te zijn. Even voor acht uur arriveert de luxe groene dubbeldecks touringcar. De twee chauffeurs stappen uit en beginnen direct met het inladen van bagage en ticketcontrole. Passagiers die Amsterdam als eindbestemming hebben dienen een geldig paspoort of identiteitskaart te tonen omdat er een landsgrens wordt gepasseerd. Een van de chauffeurs komt naar mij toelopen om mijn fiets achter op de fietsendrager te bevestigen, waarbij ik zelf assisteer, ook om er zeker van te zijn dat mijn fiets goed vastzit.

Flixbus met fiets

Mijn fiets op de fietsendrager van de Flixbus.

De boarding verloopt gestroomlijnd en binnen een minuut of tien is alles ingeladen en zit iedereen in de bus, die overigens niet helemaal vol is. Maar er zullen uiteraard op volgende haltes meer mensen instappen. Ik zit zelf beneden aan een tafeltje met aan beide zijden twee stoelen. Er zitten twee samen reizende jongens aan hetzelfde tafeltje die weinig spraakzaam lijken, maar geen probleem.

Aan de andere kant van het gangpad eenzelfde setting met tafeltje en vier stoelen. Eerst zit daar een vrouw alleen, maar even later komt er een gezelschap van twee mannen en een vrouw bij haar zitten, die overigens niet bij de eerstgenoemde dame horen. Ze knopen wel vrijwel direct een praatje aan met de alleenreizende vrouw. Wat een sociale mensen denk ik.

De bus ziet er ook van binnen prima uit, schoon, modern en comfortabele stoelen waarvan de rugleuning verstelbaar is. Bij iedere stoel zit een stopcontact en twee USB aansluitingen om je apparaten te kunnen opladen. Ook het toilet dat ik een paar keer zal gebruiken is niets op aan te merken en blijft gedurende de reis netjes.

De luxe touringcar is ook van binnen schoon, modern en heeft comfortabele stoelen

Om 8:15 vertrekt de bus, stipt op tijd, dat is alvast een goed begin! Direct na vertrek klinkt een automatische stem die ons in Duits en Engels welkom heet en vertelt waar het toilet zich bevindt, dat non-alcoholische drankjes te koop zijn bij de chauffeur en dat wifi gratis beschikbaar is in de bus. Deze mededeling zal zich herhalen na iedere stop.

De reis verloopt voorspoedig

Door de drukte duurt het even voordat we München uit zijn, maar een mooie gelegenheid om nog wat van de stad te zien, waar ik pas gistermiddag ben aangekomen. Eenmaal op de snelweg rijden we lekker door en zo’n 2,5 uur later bereiken we de eerste stop bij luchthaven Stuttgart. Steeds wordt vijf minuten van tevoren de volgende stop aangekondigd zodat passagiers die uit moeten stappen zich gereed kunnen maken.

De bus blijft hier een kleine tien minuten staan, voor mij gelegenheid om even de benen te strekken en mijn fiets te controleren, rokers steken even een sigaretje op. Ik heb eigenlijk wel trek in koffie, maar er is helaas geen koffiekiosk te bekennen.

onderweg met Flixbus

Goede wifi in de Flixbus, maar met beperkte datalimiet

We zijn weer op weg naar de volgende stop in Karlsruhe. De andere chauffeur zit nu aan het stuur, een veilig gevoel. Ze zullen elkaar ongeveer iedere twee uur afwisselen.

Ik besluit me te vermaken met een Netflix film op mijn meegebrachte laptop. Kan ik gelijk de kwaliteit en snelheid van de Flixbus-wifi even testen. Aanmelden op het wifi-netwerk gaat zonder problemen, netwerk selecteren, akkoord gaan met de voorwaarden en online!

Mijn Netflix film start zonder lang te moeten laden. Het beeld is prima en hapert geen moment. De wifi blijkt dus stabiel én snel te zijn. Na ongeveer een kwartier stopt mijn film echter plotseling en verschijnt een netwerk error in beeld. Ik verbreek de wifi en maak opnieuw verbinding, echter krijg ik nu direct de melding dat ik mijn datalimiet heb bereikt en geen gebruik meer kan maken van wifi in de bus. Een snelle rekensom leert mij dat de limiet ongeveer 250 MB moet zijn, dat is niet veel tegenwoordig. Voldoende voor Whatsapp en foto’s versturen, maar veel te weinig om een film te kijken. Maar ja, daarvoor biedt Netflix ook de optie om een film te downloaden voor offline kijken. Dat heb ik niet gedaan van tevoren.

Maar geen probleem, ik gebruik gewoon de hotspot van mijn telefoon en kijk de film verder over 5G. Mijn databundel die dankzij gratis EU-roaming ook in Duitsland geldt is 16 GB, dus ik kan nog wel een paar films kijken. Een vriendin grapt via Whatsapp nog: 'je zit toch in de Netflixbus?'.

De gratis wifi in de Flixbus is snel, stabiel en makkelijk te verbinden

Maar voor zwaar datagebruik heeft het een beperkte datalimiet.

Pauzes van maximaal 10 minuten

Het is me inmiddels duidelijk dat de Flixbus vooral doorrijdt. Bij de haltes stopt de bus hooguit 5 à 10 minuten, een langere stop voor koffie of lunch is er niet bij. Van de ene kant een voordeel, want hoe korter de stops, hoe eerder we op onze bestemming zijn. Van de andere kant mis ik ook wel m’n bakkie koffie in de ochtend. Ik ben in ieder geval blij dat ik vanmorgen nog wat broodjes heb meegenomen, honger zal ik niet lijden.

Een van de mannen aan het andere tafeltje pakt in de loop van de morgen een blikje bier uit zijn tas. Vrijwel direct wordt hij aangesproken door de niet rijdende chauffeur die hem erop wijst dat alcohol in de bus niet is toegestaan. Het blijkt echter alcoholvrij bier te zijn, wat geen probleem is.

De rit gaat nog altijd voorspoedig, na de stops in Karlsruhe en Heidelberg komen we rond 13:30 aan in Mannheim. Hier zie ik aan de overkant van de straat een coffee to go kiosk. Ik vraag aan de chauffeur hoe lang de stop is, ongeveer vijf minuten antwoordt hij. Genoeg om mijn bakkie koffie te scoren schat ik in. Ik blijf de bus echter goed in de gaten houden, ik pas ervoor dat die zonder mij wegrijdt met mijn fiets en bagage erin. Maar het lukt me ruim binnen de vijf minuten.

Flixbus app

Leuke onverwachte reisontmoeting

Terug bij de bus staat de alleenreizende vrouw van het andere tafeltje ook naast de bus. Ik vraag haar of ze ook naar Amsterdam gaat, ze antwoordt dat haar bestemming Düsseldorf is. Er ontstaat een leuk gesprek over mijn fietstocht, haar reisdoel en onze ervaring met Flixbus tot nu toe. Ze zegt dat ze de Duitse treinen wel een beetje zat is met alle vertragingen en nu voor het eerst met Flixbus reist. Het bevalt haar wel goed en ik deel die ervaring, vooral nu ik eindelijk mijn koffie heb.

Het gezelschap dat bij haar aan het tafeltje zat had Mannheim als eindbestemming en daardoor kan ik in de bus even naast haar gaan zitten. Elena is haar naam en ze woont in Augsburg. We babbelen nog een tijdje verder over van alles en nog wat, vakanties, werk, huisdieren. Leuk denk ik, beiden alleenreizend met de bus schept blijkbaar een band.

Na Darmstadt en Keulen komen we tegen 19 uur aan in Düsseldorf, ongeveer 40 minuten later dan gepland door drukte op de weg. Elena stapt uit nadat we elkaar gedag hebben gezegd. Dit voelde weer echt als zo’n spontane reisontmoeting die ik tijdens mijn reizen wel vaker meemaak. Dat vind ik nu een van de leuke dingen van alleen reizen: onverwacht leuke mensen ontmoeten. Op een of andere manier gaat dat tijdens reizen veel makkelijker en spontaner dan in het normale dagelijkse leven. Ook Flixbus krijgt er hierdoor weer wat puntjes bij van mij.

Reizen met de Flixbus schept een band met medepassagiers

Bijna op tijd in Amsterdam

Na Düsseldorf doen we Duisburg nog aan en rijden daarna in een stuk door naar Amsterdam. Gezien de vertraging waarmee we in Düsseldorf aankwamen ga ik ervan uit dat we pas na 22 uur in Amsterdam zullen aankomen in plaats van 21:30.

Ook omdat de bus bij het binnenrijden van Nederland nog door de Marechaussee aan de kant wordt gezet voor paspoortcontrole van alle passagiers. Dit duurt zo’n tien minuten waarbij overigens niemand staande wordt gehouden, wellicht ook omdat Flixbus zelf al een paspoortcontrole uitvoert.

Uiteindelijk blijkt de vertraging mee te vallen. Met geen andere files of oponthoud meer, komen we om 21:45 aan bij station Amsterdam Sloterdijk. Een kwartiertje later dan gepland. Ook het uitstappen en uitladen van de bagage loopt weer gestroomlijnd en een van de chauffeurs komt al aangelopen om mijn fiets er ongeschonden af te halen.

Ik bedank de chauffeur, fiets vlug naar het treinstation en kan nog net de intercity van 21:55 naar mijn woonplaats Hoorn pakken. Rond 22:30 stap ik mijn huis binnen, eigenlijk precies zoals ongeveer gepland.

Flixbus halte

Conclusie: Flixbus was voor mij een positieve ervaring

Deze reis met Flixbus is mij goed bevallen. De reis heeft uiteindelijk 13 uur en 45 minuten geduurd. Klinkt als een lange zit, maar ik stel me daar van tevoren ook op in. Ik heb ook meerdere keren 12 uur in een vliegtuig gezeten, economie class, waarbij je veel minder beenruimte hebt en niet, zoals bij een busreis, af en toe buiten even een luchtje kan scheppen. Bijkomend voordeel is dat je met de bus of trein ook nog iets van het land ziet.

Goed, de ene Flixbus reis zal de andere niet zijn, maar voor mij is het voor herhaling vatbaar, ook omdat mijn fiets veilig en relatief goedkoop mee kan.

Tips voor het reizen met Flixbus

Enkele tips die ik je nog mee wil geven voor als je ook met Flixbus gaat reizen:

  • Zorg dat je eten en drinken bij je hebt. Ben je koffieverslaafd? Neem een thermoskan koffie mee.
  • Als je op je telefoon, tablet of laptop tv of een film wilt kijken, download deze dan van tevoren voor offline kijken.
  • Met de Flixbus app kun je live jouw bus volgen, handig bij eventuele vertraging.
  • Voor een paar euro extra kun je een stoel reserveren. Voor nog wat extra kun je zelfs een zitplaats met gegarandeerd lege stoel naast je reserveren.
  • Strek bij iedere korte stop even de benen.
  • Stel je in op de reistijd, geniet van het uitzicht en relax!

Tips voor als je je fiets meeneemt

  • Boek je fiets tegelijkertijd met het kopen van je ticket, er kan een beperkt aantal fietsen mee met de bus.
  • Niet iedere Flixbus kan fietsen meenemen. Geef op de website of in app onder passagiers aan dat je een fiets wilt meenemen, je ziet dan alleen de bussen waarbij dat mogelijk is.
  • E-bikes mogen uit veiligheidsoverwegingen niet mee.
  • Neem een kabelslot mee waarmee je je fiets voor extra zekerheid aan de fietsdrager vast kunt zetten.
  • Check bij de stops zelf even je fiets, zit alles nog goed vast?
Flixbus van binnen

Mijn gereserveerde plaats in de Flixbus.

Over de auteur

Eric
Eric Hes

Eric is webdevelopper en internetondernemer, maar daarnaast is hij ook reislustig. Een goeie combinatie, want zijn werk kan hij overal doen! Regelmatig trekt hij er dan ook op uit met zijn laptop in de koffer. Een moderne term daarvoor is digitale nomade.